Czujnością wykazała się 39-letnia mieszkanka powiatu lidzbarskiego, która otrzymała telefon od oszusta. Rozmówca próbował jej wmówić, że jest pracownikiem banku, przedstawiając się z imienia i nazwiska i stanowiska służbowego.
W piątek (tj. 11.02.2022 r) na wstępie rozmowy oszust zapytał ją czy zlecała przelew bankowy na kwotę 700 zł. Otrzymując z góry przewidywaną odpowiedź, że „nie”, przełączył ją do kolejnego pracownika banku, który kontynuował przestępczy proceder. Oszust chcąc uzyskać wiarygodność oraz zapewnić pokrzywdzoną, że chroni ją przed ewentualnymi stratami. Poinformował, że zablokował wskazany przelew na 700 zł ale wskazał również widniejącą dyspozycję, na kredyt w wysokości 10000 zł, który również zablokował. W dalszej rozmowie próbował wypytać o jej dostęp do konta, ile ma środków na nim. Wówczas 39–lata zaczęła podejrzewać, że ma do czynienia z oszustem i powiedziała, że nie poda mu tych informacji. Bo skoro jest pracownikiem banku to ma dostęp do konta.
Nie daj się oszukać
Zdeterminowany oszust nie odpuszczał, najpierw polecił jej wybranie wszelkich swoich oszczędności z najbliższego bankomatu, lecz po chwili szybko zmienił zdanie i polecił jej zalogowanie się do aplikacji mobilnej na swoim smartfonie. Następnie polecił wykonywanie jego wskazówek, podczas których dążył aby zwiększyła ustawienia dotyczące limitu dziennego. 39–tatka grała na czas , twierdząc że nie wie jak to zrobić. Włączyła do rozmowy swoją koleżankę, która przysłuchiwała się rozmowie. Razem podjechały do placówki swojego banku i poinformowały pracownicę banku o całej rozmowie. Pracownik banku wykazując się czujnością oraz znając procedury swojego banku poinformował o zdarzeniu Policję a kobiety, że jest to próba oszustwa. W pewnym momencie oszust wiedząc, chyba że nic nie wskóra, poddał się i zakończył sam rozmowę.
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać przez telefon, w szczególności, gdy będzie chciał nas wypytać o stan konta, namówić do instalacji jakiego oprogramowania podając się za pracownika banku, policjanta lub prokuratora – zakończmy rozmowę. Celem weryfikacji otrzymanych informacji należy skontaktować się telefonicznie z infolinią banku lub osobiście odwiedzić placówkę finansową
We wtorek (02.02.2022r.) do Komisariatu Policji w Ornecie zgłosiła się osoba pokrzywdzona, która padła ofiarą oszusta. Policjant kryminalny przyjął zawiadomienie ustalając okoliczności zdarzenia. Mieszkaniec gminy Orneta został oszukany podczas zakupów przez Internet. Mężczyzna chciał kupić krzesło gamingowe na jednym z portali internetowych za kwotę 550 zł. W tym celu skontaktował się ze sprzedającym, który przesłał mu link do strony znanej firmy kurierskiej. Po wejściu w link podał swoje dane osobowe oraz wpisał numer rachunku bankowego oraz podając kod dostępowy do konta. Po chwili otrzymał na swój telefon informację, że na nowym urządzeniu została aktywowana aplikacja mobilna banku. Chwilę po tym, zostały wyprowadzone jego konta pieniądze w kwocie 600 zł. Mężczyzna wówczas zorientował się, że padł ofiarą oszustwa
Wcześniej, w styczniowy wtorek (18.01.2022r.) 92-letnia mieszkanka Lidzbarka Warmińskiego nie wykazała się czujnością i po rozmowie z oszustem wybrała swoje całe oszczędności z banku, a następnie przekazała je oszustom. Straciła prawie 9 000 zł. Żeby nie paść ofiarą takiego oszusta, nie informujmy dzwoniących do nas osób o naszych kontach, oszczędnościach, a w żadnym wypadku nie podawajmy nikomu naszych danych osobowych czy loginów i haseł do kont bankowych. Pamiętajmy również, że funkcjonariusze Policji nigdy nie informują o prowadzonych sprawach telefonicznie! Nigdy też nie proszą o przekazywanie pieniędzy czy przelewanie ich na inne konta.
{rfbcomment}100%{end-rfbcomment}