Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej - Strona 3 - Forum Ornecianki
Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2012/12/03 19:41 #31

  • Robcio
  • Robcio Avatar
  • Wylogowany
  • Sekcja historyczna
  • Posty: 291
  • Otrzymane podziękowania: 12
Temat jakby sie "zapomniał"...a przeciez w czerwcu była okrągła rocznica tego pułku.
Wrzucam kilka zdjęć z wystawy coby odświeżyć ten temat. Może wypłyną jakieś dodatkowe wspomnienia , zdjęcia czy pamiątki....




Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2012/12/10 21:01 #32

  • Robcio
  • Robcio Avatar
  • Wylogowany
  • Sekcja historyczna
  • Posty: 291
  • Otrzymane podziękowania: 12
Klimat dawnych lat. Grupa pilotów na orneckim lotnisku
Załączniki:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2013/08/25 12:13 #33

  • albert
  • albert Avatar
  • Wylogowany
  • Sekcja historyczna
  • Posty: 289
  • Otrzymane podziękowania: 19

Wielki dzień dla miłośników historii naszego lotniska.Samolot z szachownicami ponownie przytarł kołami ornecki beton.Takie samoloty były na wyposarzeniu 29PLM.We wrześniu przyleci ponownie
pl.wikipedia.org/wiki/PZL_TS-8_Bies
Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie
REKLAMA

9 DLM - uciekł MIG-iem na Bornholm 2020/02/25 11:32 #34

  • Anonim
  • Anonim Avatar Autor
  • Gość
Jestem ciekaw czy w orneckiej jednostce myśliwskiej były przygotowania do ucieczki odrzutowcem na zachód jak miało to miejsce w bliźniaczym pułku malborskim wiosną 53.

www.rp.pl/Plus-Minus/305189896-Uciekl-MI...scil-sie-latami.html

9 DLM - uciekł MIG-iem na Bornholm 2020/02/25 15:08 #35

  • bartek
  • bartek Avatar Autor
  • Gość

Anonim napisał: Jestem ciekaw czy w orneckiej jednostce myśliwskiej były przygotowania do ucieczki odrzutowcem na zachód jak miało to miejsce w bliźniaczym pułku malborskim wiosną 53.

www.rp.pl/Plus-Minus/305189896-Uciekl-MI...scil-sie-latami.html


Selekcja zazwyczaj dobrze odrzucała elementy nie rozumiejące istotę przemian społeczno politycznych.
Do służby w ludowym lotnictwie polskim zgłosiło się sporo oficerów wprost z obozów jenieckich, a także z Polskich Sił Powietrznych z Wielkiej Brytanii, oficjalnie rozformowanych w listopadzie 1946 r. W odniesieniu do tych ludzi kierowano się wówczas zasadą przyjmowania do lotnictwa oficerów jeszcze stosunkowo młodych, którzy mieliby przed sobą perspektywę dłuższej służby i rozumieli istotę przemian społeczno-politycznych w Polsce Ludowej. Swoją fachowością, znajomością służby i inteligencją zdobywali oni szacunek i uznanie u młodych lotników polskich.


Pułk przeszedł trzęsienie ziemi. Uprowadzono ściśle tajny samolot MiG 15 bis. Dowódcy wszystkich eskadr zostali aresztowani, por. Zdzisław Skrzydlewski, por. Kazimierz Ławniczak i por. Stanisław Sosnowski. Dowódca pułku mjr pil. Stanisław Lazar został zdymisjonowany i odesłany do Warszawy. Rozkaz specjalny MON nr 083 z dnia 17 czerwca 1953 r. o reorganizacji 41. PLM rozwiązywał 1. Eskadrę. Z pułku wycofano najnowsze migi, wielu pilotów zwolniono.

9 DLM - uciekł MIG-iem na Bornholm 2020/02/25 16:11 #36

  • Krzysztof U
  • Krzysztof U Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 364
  • Otrzymane podziękowania: 16
Po brawurowej ewakuacji Jaźwińskiego na zachód 9 DLM przeszła w tryb awaryjny. Malborski pułk praktycznie przestał istnieć w dotychczasowej formie. Konsekwencje personalne dotknęły praktycznie wszystkie szczeble od dowódcy pułku po personel techniczny lotniska. By zabezpieczyć się przed podobnymi przypadkami, w dywizji wprowadzono totalną inwigilację personelu by uchronić go przed wywrotową działalnością wrogich ośrodków. Miało to kolosalnie negatywne odbicie w atmosferze panującej w dywizji. Piloci przestali sobie ufać, został rozbity kolektyw. Ten bardzo ciemny okres w historii 9 dywizji nie jest łatwym tematem dla byłych lotników. Kto by chciał opowiadać o donoszeniu na kolegów itp.

Fakt że ucieczka miała miejsce z pułku malborskiego mimochodem sprawił że nasz pułk ornecki zyskał na ważności i zaufanie władz wojskowych.
Prawda? Nie ma takiej.

9 DLM - uciekł MIG-iem na Bornholm 2020/02/28 00:43 #37

  • Krzysztof U
  • Krzysztof U Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 364
  • Otrzymane podziękowania: 16
Jak wspomina generał Jerzy Zych "Represje sięgały daleko, nawet do 29 PLM w Ornecie, gdzie zawieszono w wykonywaniu lotów kpt. Adama Buczyńskiego i ppor. pil. Bolesława Halerza."
Prawda? Nie ma takiej.

Odp: Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/02/28 00:48 #38

  • Krzysztof U
  • Krzysztof U Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 364
  • Otrzymane podziękowania: 16

Robcio napisał: Co do drugiego zastanawiam sie czy to LIM 5 Czy LiM2. Pierwszy to LIM 5.


Lim 2 z silnikiem Lis 2 (1B-06-02) Wcześniejsze orneckie Limy 2 miały oryginalne sowieckie silniki WK-1A
Prawda? Nie ma takiej.

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/03/01 08:11 #39

  • laik
  • laik Avatar Autor
  • Gość
Najnowocześniejszym samolotem używanym przez pułk ornecki był mig 17 a wiec unowocześniony mig 15. Jednostkę rozwiązano w momencie wejścia do użycia myśliwców naddźwiękowych mig 19 i zwłaszcza mig 21. Czy to oznaczało że lotnisko nie nadawało się do stacjonowania ciężkich samolotów? Krótki pas, podmokły teren?

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/19 11:06 #40

  • Krzysztof U
  • Krzysztof U Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 364
  • Otrzymane podziękowania: 16
W 1974 roku na orneckim lotnisku przeprowadzono V eliminacje Mistrzostw Polski pod patronatem mgr inż Bohdana Fryderyka Grabowskiego, pierwszego sekretarza komitetu powiatowego PZPR oraz przewodniczącego PRN w Braniewie. W komitecie honorowym zasiadał Naczelnik miasta Orneta Stefan Sarleja oraz Kazimierz Zeplin jak przedstawiciel miasta.

www.kwa-kwa.pl/strona/polska-wyscigi/ite...nacja-29091974r.html

Prawda? Nie ma takiej.
Załączniki:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/19 11:46 #41

  • Krzysztof U
  • Krzysztof U Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 364
  • Otrzymane podziękowania: 16
W rajdzie brał udział Andrzej Jaroszewicz, znany playboy PRL, syn premiera Jaroszewicza. Startował na samochodzie Polski Fiat 125p/Monte Carlo z teamu OBR-FSO
Prawda? Nie ma takiej.
Załączniki:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/19 11:52 #42

  • Krzysztof U
  • Krzysztof U Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 364
  • Otrzymane podziękowania: 16
Militarną ciekawostką związaną z rajdem w Ornecie jest zdjęcie na którym widać koparkę frezarkową do transzei MDK-2M

Prawda? Nie ma takiej.
Załączniki:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/20 22:32 #43

  • Anonim
  • Anonim Avatar Autor
  • Gość
Co to za maszyna? Obsługa lotniska?
REKLAMA

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/21 20:17 #44

  • Tygrysek
  • Tygrysek Avatar
  • Wylogowany
  • Sekcja historyczna
  • Posty: 76
  • Otrzymane podziękowania: 7

Anonim napisał: Co to za maszyna? Obsługa lotniska?


Konstrukcja tego buldożera oparta jest na ciągniku artyleryjskim AT-T który z kolei oparto na czołgu T 54
REKLAMA

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/11/01 21:58 #45

  • ewa
  • ewa Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 620
  • Otrzymane podziękowania: 20
Na mocy Rozkazu nr 043 z dnia 1.03.1949 r. Dowódcycy Wojsk Lotniczych (DWL) oraz R-zu nr 012 z dnia 6.05.1949 r. Dowódcycy 2 pułku lotnictwa myśliwskiego (2 PLM – znany bardziej jako 10 PLM Łask. Obecnie 32 Baza Lotnictwa Taktycznego Łask). W dniach 15.05-15.08.1949 r. 2 PLM (ówczesne lotnisko macierzyste Rakowice-Czyżyny) w ramach prowadzonych ćwiczeń (manewrów) jednostek lotniczych w północnej części kraju -został skierowany na lotnisko w Ornecie.

Lotnisko to, w tamtym czasie posiadało 800 m pas startowy i było położone w pobliżu terenów bagnistych. Infrastruktura lotniskowa została zniszczona w czasie II WŚ, a to co zostało - rozszabrowano, wszak były to przedwojenne tereny Prus Wschodnich. Pułk własnymi siłami odbudował m. in. linię telefoniczną, energetyczną i płytę lotniska. Powyższe ćwiczenia były końcową fazą szkolenia (podsumowaniem, sprawdzianem) wyszkolenia bojowego prowadzonego w macierzystych miejscach stacjonowania, w warunkach zbliżonych do działań wojennych.

Ogólnie 2 plm wypadł zadawalająco. W czasie trwania tychże ćwiczeń, nie ustrzeżono się od przykrych zdarzeń m. in.:
Por. pil. L. Stręk – 12.05.1949 r. w czasie zbiórki w powietrzu do odlotu na Ornetę oddalił się od grupy by kosiakiem przelecieć nad domem narzeczonej.

Ppor. pil. C. Tanana – 17.05.1949 r. podczas kołowania koło samolotu (UT-2) wpadło do dziury w wyniku czego złamało się śmigło. Przeprowadzono drobiazgowe śledztwo. W sprawozdaniu napisano m. in. że bezpośrednią winę ponosi pilot (kołował bez sygnalisty) były też przyczyny pośrednie – nienależyte przygotowanie lotniska (nie wyrównano nawierzchni nie oznakowano chorągiewkami i inne drobne niedociągnięcia). Efektem było zawieszenie w lotach na miesiąc i skierowanie pilota na doszkolenie. (w 2 PLM był taki czas, w którym służyło czterech pilotów - braci Tanana). Za podobne zdarzenie - w stosunku do instruktora por. pil. M. Bajczykowa (Rosjanin) nie wyciągnięto konsekwencji.

Chor. pil. B. Muszyński – 29.07. 1949 r. podczas lądowania zapalił się silnik samolotu. Pilotowi udało się wylądować. Nie odniósł żadnych obrażeń. Śledztwo szybko zakończono.

Chor. pil. H. Walczak - oddalenie się od zespołu latającego, utrata orientacji, w efekcie wylądował w Elblągu

Mjr pil. E Chromy – dowódca 2 PLM w czasie powrotu z Ornety z powodu złych warunków atmosferycznych lądował w Radomiu

lotnictwo.net.pl/
Za tę wiadomość podziękował(a): Aszok