Budynek Landwirtschaftliche Haushaltungsschule St. Anna

5 lata 10 miesiąc temu #9942 przez Aszok
Miniaturki są w Ornecie Achremczyka.
5 lata 10 miesiąc temu #9944 przez albert
Staw Łaziebny istniał już w XIV w.Powstał jako element fortyfikacji miejskich.W trakcie oblężenia Ornety przez Krzyżaków w 1520 roku woda ze stawu została spuszczona.Szturm krzyżackich oddziałów zakończył się stratą ok.80 ludzi.Info również z książki Achremczyka.

Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie
5 lata 10 miesiąc temu #9945 przez Robcio
Przygladając sie mapce wzmiankowanej przez Aszok wydaje sie jednak staw istaniał. Może niedoskonałość szkicu (rysunek odręczny) wprowadza różne interpretacje.A moze były okresy. kiedy wode spuszczano dla naprawy rowów i urzadzeń (tamy) doprowadzających wodę do stawu.
Ale nie ma tego złego coby na dobre nie wyszło. Gapiąc sie na mapke zauwazułem na dole naniesiony napis, który mówi o istnieniu w tym miejscu jakowegoś młyna"wilkcmuhle"......
Bardzo ciekawe. Moze ktoś wyrazi swoja opinię.
5 lata 10 miesiąc temu #9946 przez albert
Istniał na pewno.Jeśli nie powstał równocześnie z miastem to na pewno jednocześnie z budową murów miejskich.Spełniał rolę fosy.
Górny Staw mógł powstać później- zbiornik służył do zaopatrywania miasta w wodę.Młyn o którym pisze Robcio to młyn miejski wymieniony w przywileju lokacyjnym

Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie
5 lata 10 miesiąc temu #9947 przez Robcio...
no a teraz pora na odganięcie jak był zasilany.
5 lata 10 miesiąc temu #9948 przez albert
A co za zagadka?
3x400V :silly:
Po pierwsze położenie.W tym miejscu raczej trudno o sprzyjające wiatry.
Po drugie jeśli wiatry sprzyjające to łatwo dostępna energia wody jednak jest bardziej przewidywalna.
I po trzecie ,,Dominium Warmińskie"Alojzego Szorca- dla mnie źródło nieomylne na temat Warmii.
Nie ma tam ani słowa na temat wiatraków w Ornecie.Amen

Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie
5 lata 10 miesiąc temu #9949 przez Aszok
Górny Staw powstał chyba wcześniej niż Młyński. Według Achremczyka już w XIVw czerpano z niego wodę.
Jego rola była nie do przecenienia, tak znaczna ilość spiętrzonej, do wykorzystania w każdej chwili wody to potężny handicap - zarówno fortyfikacyjny, jak i gospodarczy. Skoro woda spiętrzona w Łaziebnym Stawie była wykorzystywana do napędzania młyna, to dlaczegóżby woda ze stawu położonego wyżej nie mogłaby służyć w podobnym celu, czyli napędzaniu wilkcmuhle? Nie ma tańszej energii.
5 lata 10 miesiąc temu #9950 przez Robcio
No cóż, znowu kilka niewiadowmych. Ale myslę , ze rozwiejesz szybko.
1. wiatr który obaliłeś. Ja nawet nie pomyslałem o wiatraku . Aczkolwiek przydałby sie jakis wiatrak do historii Ornety.
2. woda która mogłaby napędzac ten młyn. Moze jakiś szkic na mapie jak płynęła ona "czysta energia", poproszę
3. powołujesz się na "Dominium Warminskie". Może jakis cytat o waitrakach aby przekonać .Nie wiem czy nie powinno byc Alojzy Sztorc a nie Szorc : www.domwarminski.pl/index.php?option=com...&catid=47&Itemid=208 . : pl.wikipedia.org/wiki/Alojzy_Szorc .
Ale pewnie to literówka. Obiecuję zapoznac sie z "Dominium..."Na razie nie mogę z toba polemizowac , a tylko prosić o cytaty.
4. moze byś przetłumaczył co znaczy napis na mapie i w miejscu o którym pisałem. Ja nie potrafię. napewno nie ma tam "Windmuhle". A moze pisany w jakieś odmienie jezyka używane na terenach Prus?
5. chyba pierwsza sieć energetyczna powstała w USA w latach 80tych XIX wieku , tak więc 3x400V nie ma racji bytu w początku XIX w. :silly:
5 lata 10 miesiąc temu #9951 przez Aszok
Górny Staw powstahyba wcześniej niż Młyński. Według Achremczyka już w XIVw czerpano z niego wodę.
Jego rola była nie do przecenienia, tak znaczna ilość spiętrzonej, do wykorzystania w każdej chwili wody to potężny handicap - zarówno fortyfikacyjno-strategiczny, jak i gospodarczy. Skoro woda spiętrzona w Łaziebnym Stawie była wykorzystywana do napędzania młyna, to dlaczegóżby woda ze stawu położonego wyżej nie mogłaby służyć w podobnym celu, czylił c napędzaniu wilkcmuhle? Nie ma tańszej energii.
5 lata 10 miesiąc temu #9952 przez Robcio
Zgadzam sie z Aszok, dlatego poprosiłem Alberta aby naszkicował jak mógł przebiegac kanał do zasilania młyna. Ja niestety nie posiadam w tym zakresie wiedzy, a jestem bardzo ciekaw którędy woda była kierowana na młyn? No i fajnie by było wskazać gdzie ten młyn był ulokowany, ale na mapie bliższej naszym czasom.
Dzięki z góry B)
5 lata 10 miesiąc temu #9953 przez Aszok
,,Wehikuł czasu - to byłby cud !
5 lata 10 miesiąc temu #9954 przez Danusia
Na widokówce wklejonej przeze mnie jest wiatrak ;)
5 lata 10 miesiąc temu #9955 przez Robcio....
a gdzież on się schował? B)
Do pozosytałych forumowiczów: moze ktos odnajdzie wiatrak na Warmii?
5 lata 10 miesiąc temu #9956 przez albert
Wiatrak stoi jak byk.Tylko nie mam pewności co do jego przeznaczenia.Bo do napędu żarna raczej jest za mały
Może napędzał generator lub pompę?
Wiatraków w na terenie Biskupstwa było kilkanaście,młynów wodnych kilkadziesiątTu znowu Szorc(nie Sztorc :woohoo: )się kłania.
W wolnej chwili postaram się podać dokładniejsze dane.
PS.Co do szkicu z 1805 roku.nie sugerował bym się nim zbytnio-jest mało dokładny co widać choćby po zarysie
miasta w obrębie murów.

Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie
5 lata 10 miesiąc temu #9957 przez Aszok
Autor szkicu mógł przegapić wiele szczegółów, ale nie mógł przegapić młyna.
Odnalezienie miejsca jego lokacji może się okazać niemożliwe, gdyż duże obiekty znikają jak przysłowiowa kamfora.
Ot, chociażby wspomniana przeze mnie kużnia Baczyny, czy też stojący na winklu Elbląskiej do lat 60-tych duży budynek mieszkalny.
Dziś na ich miejscu rośnie zielona trawka.
Czas generowania strony: 0.221 s.