Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta - Forum Ornecianki
Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT:

Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2009/10/22 02:48 #1

  • zosia
  • zosia Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Ekspert od polityki
  • Posty: 147
  • Otrzymane podziękowania: 0
Prawdziwa gratka dla miłośników starych fotografi. Przedwojenne zdięcia dworca kolejowego w Ornecie. Bahnhof Wormditt.


















Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2009/12/02 20:15 #2

  • albert
  • albert Avatar
  • Wylogowany
  • Sekcja historyczna
  • Posty: 289
  • Otrzymane podziękowania: 19
Witam wszystkich miłośników starej i współczesnej Ornety. Jako ciekawostkę dodam że budynek orneckiego dworca oddano do użytku w 1911 roku.Przez 25 lat funkcję dworca w Ornecie spełniał budynek widoczny na poniższej fotce.To ten niepozorny baraczek na lewo od piętrowego budynku mieszkalnego istniejącego do dzisiaj.Oczywiście wieża ciśnien również jest inna-istniejąca obecnie została zbudowana tuż obok starej w 1954 roku


Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie
Załączniki:

Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2009/12/05 15:36 #3

  • albert
  • albert Avatar
  • Wylogowany
  • Sekcja historyczna
  • Posty: 289
  • Otrzymane podziękowania: 19
Witam
Stara wieża funkcjonowała do momentu oddania do użytku nowej.
Ta pomyłka z nazwą była powszechna.Do niedawna nikt nie wiedział jak wyglądał pierwszy ornecki dworzec.
Pzdr
Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie
REKLAMA

Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2010/03/11 21:23 #4

  • Anonymous
  • Anonymous Avatar
  • Gość
Do końca 1945 Bahnhof Wormditt był ważnym węzłem kolejowym w Prusach. 5 torów na pociągi osobowe robi wrażenie nawet dzisiaj. Przypomnę że działały regularne połączenia na trasach do Słobit, Lidzbarka, Morąga, Olsztyna i Królewca. Ruch prawie jak na centralnym w Warszawie. Niestety to już mineło i nie wróci...

Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2010/03/14 03:08 #5

  • ewa
  • ewa Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 620
  • Otrzymane podziękowania: 20
Historia linii kolejowej Słobity - Orneta ( Wormditt - Schlobitten ) skończyła się definitywnie w 1945 roku. Dłużej funkcjonowała tak zwana bocznica kolejowa na lotnisko która bazowała na pozostałościach starej. Z wspomnianej linii pozostał potężny most nad Drwęcą z 1924 roku. Został wyprodukowany przez firmę Union-Gießerei, Lokomotivfabrik & Schiffswerft z Królewca ( niem. Königsberg ) obecnie Kaliningrad. Równie okazały most na Pasłęce pomiędzy Dąbrówką a Dobrym wykonała ta sama firma. Niestety po tym moście pozostały tylko filary. Most nad Drwęcą był chyba robiony z myślą o dodatkowym torowisku, tak to przynajmniej wygląda po szerokich filarach.


Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2010/03/14 10:44 #6

  • albert
  • albert Avatar
  • Wylogowany
  • Sekcja historyczna
  • Posty: 289
  • Otrzymane podziękowania: 19
Istniał projekt budowy dwutorowej linii Słobity-Orneta-Lidzbark.Trudna sytuacja ekonomiczna Niemiec po I WŚ, a następnie Wielki Kryzys z roku 1929 zniweczył te plany.
W czasie I WŚ rozpoczęto prace przy budowie drugiego toru na linii Morąg-Orneta.Do dzisiaj widać w terenie pozostałości tych robót.
Na samej stacji również rozpoczęto prace przy budowie lokomotywowni oraz modernizacji linii do Olsztyna.Gdyby wszystkie te projekty zrealizowano Orneta stałaby się potężnym węzłem kolejowym.
Tuż przed wybuchem II WŚ w ciągu doby przez Ornetę przejeżdzało prawie 60 (!) pociągów osobowych i kilkanaście towarowych.Po wybuchu wojny ruch towarowy znacznie się zwiększył.
Takie czasy już nie wrócą-transport kołowy stał się gwożdziem do trumny dróg żelaznych.
Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie

Re: Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2010/03/14 12:23 #7

  • Krzysztof U
  • Krzysztof U Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 364
  • Otrzymane podziękowania: 16
Temat historii kolejnictwa jest na pewno bardzo pasjonujący. Dla miłośników podkładów i zwrotnic to prawie sens życia :) Poszperałem troche po sieci w celu znalezienia producentów parowozów, wagonów itp produkowanych na terenach Prus co być może znaczy że i eksploatowanych na tym terenie. Okazało się że podana prze Ewę firma która zbudowała elementy metalowe mostu była także dużym producentem taboru. Drugim liczącym się zakładem był Maschinenbauanstalt F. Schichau w Elblągu ( Elbing ) oraz Waggonbau L. Steinfurt AG z Kaliningradu ( Königsberg )
Prawda? Nie ma takiej.

Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2010/03/14 12:34 #8

  • Anonymous
  • Anonymous Avatar
  • Gość

albert napisał: Istniał projekt budowy dwutorowej linii Słobity-Orneta-Lidzbark.Trudna sytuacja ekonomiczna Niemiec po I WŚ, a następnie Wielki Kryzys z roku 1929 zniweczył te plany.
W czasie I WŚ rozpoczęto prace przy budowie drugiego toru na linii Morąg-Orneta.Do dzisiaj widać w terenie pozostałości tych robót.
Na samej stacji również rozpoczęto prace przy budowie lokomotywowni oraz modernizacji linii do Olsztyna.Gdyby wszystkie te projekty zrealizowano Orneta stałaby się potężnym węzłem kolejowym.
Tuż przed wybuchem II WŚ w ciągu doby przez Ornetę przejeżdzało prawie 60 (!) pociągów osobowych i kilkanaście towarowych.Po wybuchu wojny ruch towarowy znacznie się zwiększył.
Takie czasy już nie wrócą-transport kołowy stał się gwożdziem do trumny dróg żelaznych.

Stwierdzenie :trumna dróg żelaznych " jest w pewien sposób intrygująca, albowiem wprowadzić zestaw 60-ciu wagonów do tunelu kojarzy się z inną formą pochówku. Budowa dróg żelaznych konkuruje z rozwojem transportu morskiego. Problemem jest zachowanie poziomu danej drogi żelaznej.

Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2010/04/04 19:05 #9

  • ewa
  • ewa Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 620
  • Otrzymane podziękowania: 20

ewa napisał: Historia linii kolejowej Słobity - Orneta ( Wormditt - Schlobitten ) skończyła się definitywnie w 1945 roku. Dłużej funkcjonowała tak zwana bocznica kolejowa na lotnisko która bazowała na pozostałościach starej. Z wspomnianej linii pozostał potężny most nad Drwęcą z 1924 roku. Został wyprodukowany przez firmę Union-Gießerei, Lokomotivfabrik & Schiffswerft z Królewca ( niem. Königsberg ) obecnie Kaliningrad ( ros. ??????????? ). Równie okazały most na Pasłęce pomiędzy Dąbrówką a Dobrym wykonała ta sama firma. Niestety po tym moście pozostały tylko filary. Most nad Drwęcą był chyba robiony z myślą o dodatkowym torowisku, tak to przynajmniej wygląda po szerokich filarach.


Pozostałości mostu pomiędzy Dąbrówką a Dobrym. Most wyparował i pozostały tylko filary. Były robione na jednotorową linię.

Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2010/04/05 18:58 #10

  • Anonymous
  • Anonymous Avatar
  • Gość
czy w dąbrówce była stacja kolejowa ? jeśli tak to czy zachowały się ślady

Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2010/06/01 21:04 #11

  • ewa
  • ewa Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 620
  • Otrzymane podziękowania: 20
Obsługa stacji w Ornecie liczyła 66 etatów plus 30 etatów zarządu

Może Arbert się wypowie co to za most ?


Załączniki:

Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2010/06/01 22:26 #12

  • albert
  • albert Avatar
  • Wylogowany
  • Sekcja historyczna
  • Posty: 289
  • Otrzymane podziękowania: 19
To ornecki most nad Drwęcą na linii do Pieniężna.Został wysadzony w powietrze w styczniu-lutym 1945.Jego szczątki są doskonale widoczne na dnie rzeki.Współczesny most o identycznej konstrukcji został zbudowany w 1950 roku.
Na zdjęciu widać ścieżkę wiodącą do kaplicy św.Jerzego.
Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie

Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2013/01/15 10:20 #13

  • ewa
  • ewa Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 620
  • Otrzymane podziękowania: 20

albert napisał: To ornecki most nad Drwęcą na linii do Pieniężna.Został wysadzony w powietrze w styczniu-lutym 1945.Jego szczątki są doskonale widoczne na dnie rzeki.Współczesny most o identycznej konstrukcji został zbudowany w 1950 roku.
Na zdjęciu widać ścieżkę wiodącą do kaplicy św.Jerzego.




Załączniki:
REKLAMA

Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2013/01/15 21:00 #14

  • ewa
  • ewa Avatar
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 620
  • Otrzymane podziękowania: 20
Revierförster ( leśniczy ) Georg Engelmann przy dworcu - rok 1920


Załączniki:
REKLAMA

Bahnhof Wormditt - dworzec kolejowy Orneta 2013/01/15 21:14 #15

  • Robcio
  • Robcio Avatar
  • Wylogowany
  • Sekcja historyczna
  • Posty: 291
  • Otrzymane podziękowania: 12
Ewo, zdjęcie ciekawe, ale nie jest to budynek dworca tylko budynki mieszkalne kolejarzy . Tak myślę.....