Na mocy Rozkazu nr 043 z dnia 1.03.1949 r. Dowódcycy Wojsk Lotniczych (DWL) oraz R-zu nr 012 z dnia 6.05.1949 r. Dowódcycy 2 pułku lotnictwa myśliwskiego (2 PLM – znany bardziej jako 10 PLM Łask. Obecnie 32 Baza Lotnictwa Taktycznego Łask). W dniach 15.05-15.08.1949 r. 2 PLM (ówczesne lotnisko macierzyste Rakowice-Czyżyny) w ramach prowadzonych ćwiczeń (manewrów) jednostek lotniczych w północnej części kraju -został skierowany na lotnisko w Ornecie.
Lotnisko to, w tamtym czasie posiadało 800 m pas startowy i było położone w pobliżu terenów bagnistych. Infrastruktura lotniskowa została zniszczona w czasie II WŚ, a to co zostało - rozszabrowano, wszak były to przedwojenne tereny Prus Wschodnich. Pułk własnymi siłami odbudował m. in. linię telefoniczną, energetyczną i płytę lotniska. Powyższe ćwiczenia były końcową fazą szkolenia (podsumowaniem, sprawdzianem) wyszkolenia bojowego prowadzonego w macierzystych miejscach stacjonowania, w warunkach zbliżonych do działań wojennych.
Ogólnie 2 plm wypadł zadawalająco. W czasie trwania tychże ćwiczeń, nie ustrzeżono się od przykrych zdarzeń m. in.:
Por. pil. L. Stręk – 12.05.1949 r. w czasie zbiórki w powietrzu do odlotu na Ornetę oddalił się od grupy by kosiakiem przelecieć nad domem narzeczonej.
Ppor. pil. C. Tanana – 17.05.1949 r. podczas kołowania koło samolotu (UT-2) wpadło do dziury w wyniku czego złamało się śmigło. Przeprowadzono drobiazgowe śledztwo. W sprawozdaniu napisano m. in. że bezpośrednią winę ponosi pilot (kołował bez sygnalisty) były też przyczyny pośrednie – nienależyte przygotowanie lotniska (nie wyrównano nawierzchni nie oznakowano chorągiewkami i inne drobne niedociągnięcia). Efektem było zawieszenie w lotach na miesiąc i skierowanie pilota na doszkolenie. (w 2 PLM był taki czas, w którym służyło czterech pilotów - braci Tanana). Za podobne zdarzenie - w stosunku do instruktora por. pil. M. Bajczykowa (Rosjanin) nie wyciągnięto konsekwencji.
Chor. pil. B. Muszyński – 29.07. 1949 r. podczas lądowania zapalił się silnik samolotu. Pilotowi udało się wylądować. Nie odniósł żadnych obrażeń. Śledztwo szybko zakończono.
Chor. pil. H. Walczak - oddalenie się od zespołu latającego, utrata orientacji, w efekcie wylądował w Elblągu
Mjr pil. E Chromy – dowódca 2 PLM w czasie powrotu z Ornety z powodu złych warunków atmosferycznych lądował w Radomiu
lotnictwo.net.pl/