Budynek Landwirtschaftliche Haushaltungsschule St. Anna

5 lata 10 miesiąc temu #9901 przez albert
Robert jednak kombinujesz :woohoo:
Szosa olsztyńska była i jest w tym samym miejscu.Na mapie widać to doskonale.
Widać również jak bardzo zmienił się teren obecnego targowiska-zniknęła zatoczka jeziora, a i sam plac został wyrównany aż do ul. Olsztyńskiej.
A samo jezioro powstało w XIV-XVw i spełniało rolę zbiornika zasilającego miasto w wodę.

Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie
5 lata 10 miesiąc temu #9902 przez albert
i jeszcze taki link www.zamki.pl/?dzial=mapa
Niesamowite narzędzie wystarczy operować suwakiem u góry ekranu aby dowolnie zmieniać widok z Mestischblatt na mapy współczesne lub zdjęcia satelitarne.Tutaj naprawdę WSZYSTKO widać jak na dłoni

Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie
5 lata 10 miesiąc temu #9903 przez Robcio
Dzięki za dynamiczną dyskusję o przebiegu ulicy olsztyńskiej .
Do Danusi: masz rację , że widać na zdjęciu wał z drogą. Ja sugerowałem tylko , że jest to sztuczny twór. Poniżej zdjęcie na którym zaznaczyłem elementy konstrukcji .
Zadałem pytanie z czym może się kojarzyć te elementy. Nie widać tez jest budynków cegielni. A więc czy może to być wyrobisko gliny czy tez inne ma znaczenie.



Do Albeta:
1. żeby dyskusja była bardziej kostruktywna narysuj swoją wersję przebiegu ul. olsztyńskiej i częśći szosy z nią się łączącej.
2. dzięki za ciekawego linka .Szczególnie te stare mapy dają dużą pomoc
3. z ciekawości: czy dotarłeś do źródeł mówiących o powstaniu zbiornia - jezioro? Ja trafiłem tylko w jednej książce i to opis nie jest jednoznaczny. Jest za to szkic okolic miasta z 1805 z zaznaczonym jeziorem
4. dla mnie ulica olsztyńska (od strony ul.dolnej) to sztuczny twór. I o to pytałem. Podobnie powstały dwie inne ulice
5. to co nazywasz kombinowanie , ja nazywam ciekawością. A w historii wiele rzeczy o którym mówi się "pewniki" tak naprawdę "pewnikami" nie są. Zawsze po upływie czasu czasu pojawiają sie nieznane dokumenty, fakty, sugestie które mozna potwierdzic lub obalić.
6. jesli przyjrzysz sie kokładnie zamieszczonemu zdjęciu zauwazysz , że droga na Olsztyn jednak przebiega przez obecne gospodarstwo nad jeziorem (tu chyba sie zgadzamy) , ale nie mogła wrac "szpalerem drzew koło BP". Dlatego tez uważam , że zdjęcie jest bardzo stare. W latach 30tych zaczeto prace publiczne w Ornecie , w tym objeto drogi. Może wtedy "wyprostowano omianą szose i kawałek ulicy? Tak było z odcinkiem drogi ""wodociągi" - "trzeci most".
Załączniki:
5 lata 10 miesiąc temu #9904 przez albert
Robert-moje dotychczasowe wypowiedzi dotyczyły odcinka szosy olsztyńskiej OD miejsca w którym obecnie jest rondo.
To co zaznaczyłeś na zdjęciu to jaz spiętrzający wodę w jeziorze i przepust pod groblą-wałem.Na mapie doskonale widać gdzie on się znajdował-tuż przy budynkach cegielni!Czyli ok.200 na południe od miejsca w którym przepust jest obecnie.Teren w tamtym miejscu zupełnie nie przypomina tego ze zdjęcia.Dlatego uważam że kombinujesz-przecież na mapie wszystko widać jak na dłoni :)
Obecny układ dróg wiodących do Ornety powstał w wyniku prac publicznych.Tyle że zarządzonych w latach w końcu lat 40-tych XIXw przez Fryderyka Wilhelma IV.

Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie
5 lata 10 miesiąc temu - 5 lata 10 miesiąc temu #9905 przez Robcio
Najwięcej "zamieszania" wprowadza droga która widać jako "rozwlekły zygzak". Tak jak Wojtek zasugerował może to być zniekształcenie.
Biorąc pod uwagę lata w których zostało zrobione zdjęcie, niedoskonałą technike fotograficzną, fakt powyższy mógł mieć miejece.
Spróbowałem wykonać małe doświadczenie ze zdjęciem (przepraszam cię Danusiu, że tak "okrutrnie obeszłem sie z pocztówką która zamieściłaś). Zdjęcie mogło wygladać tak. To tylko próba pokazania jak soczewki moga znieksztacać obrazy.


Załączniki:
5 lata 10 miesiąc temu #9906 przez Robcio
jak widać " zygzak drogi" zaczyna przypominac odcinek który jest naniesiony na mapę.
5 lata 10 miesiąc temu #9907 przez Krzysztof U

Robcio napisał: jak widać " zygzak drogi" zaczyna przypominac odcinek który jest naniesiony na mapę.


Chyba dobrze kombinujesz. Zdjęcie jest sprzed przebudowy drogi którą widać na mapie.

Prawda? Nie ma takiej.
5 lata 10 miesiąc temu #9908 przez Robcio
Ciekawośc moja sięgnęła terenu o którym pisął wojtek: zasypanego kawałka jeziora.
Cos z dwóoch map wyszło. Widac , ze jednak odpływ z jeziora miał inną trasę

Załączniki:
5 lata 10 miesiąc temu - 5 lata 10 miesiąc temu #9909 przez Robcio
kawałek zatoki jeziora o której wzmiankował Wojtek. To co widac to budynek cegielni


Załączniki:
5 lata 10 miesiąc temu - 5 lata 10 miesiąc temu #9910 przez ewa
Robcio przez ciebie straciłam 2 godziny i doszłam do wniosku ze z tą drogą na zdjęciu jest coś nie tak.

Poniżej naniosłam linię brzegową jeziora, odpływ z jeziora, budynki cegielni oraz drogę której nie ma.
Ta droga na zdjęciu nijak ma się do tej starej mapy jak i stanu obecnego.










Jedyne wytłumaczenie jakie mi przychodzi do głowy to takie że ta na zdjęciu to kawałek obecnej Wodnej którego na mapie z 44 nie ma. Natomiast na zdjęciu nie ma tego kawałka Olsztyńskiej na wprost od ronda czyli że w momencie jego zrobienia tego odcinka nie było. Myślę że to wyglądało tak:



.
Załączniki:
5 lata 10 miesiąc temu - 5 lata 10 miesiąc temu #9914 przez ewa
Fragment z Achremczyka

Główne arterie komunikacyjne miejskie wiodły po staropruskich drogach. dwóch równoległych ulicach biegnących przez miasto ze wschodu ku zachodowi. Przebiegały one wzdłuż północnej i południowej pierzei rynkowej. Owe ulice, łącząc się przed bramami miejskimi, przechodziły już poza miastem w trakty drogowy. Jeden prowadził do Lidzbarka Warmińskiego z odgałęzieniom ku Olsztynowi drugi od zachodu ku Morągowi, z odgałęzieniem wiodącym do Elbląga i Braniewa.

Pierwsza drogą na Olsztyn ( czerwona )była trasa przez Kopernika i Wodną i dalej przez nieistniejącą obecnie część po placu targowym.





Na zdjęciu Danusi jest widoczna zielona która łączyła się z czerwoną.
Załączniki:
5 lata 10 miesiąc temu #9915 przez Robcio
Do Ewy: wydaje się ,że idea kopernikowskiej czerwonej trasy jest jak najbardziej słuszna. Tym bardziej , że ulica olsztyńska powstała późno (patrz usypana grobla). Wiec podrózni jechali przez brame lidzbarska koło jeziora na Olsztyn.Lub tez z bramy dolnej w kierunku na Morąg z możliwościa odbijania na Olsztyn.
Wszystko by mi pasowało w tej koncepcji tylko znajdujące się obniżenia terenu na drodze ww. trasy.
Wojtek już sugerował , że w te obniżenia zasypano. Więc jazda taką trasą byłaby uciążliwa ze wzgledu na różnice poziomów. Niewielką ale zawsze.
Chyba , ze niecki te powstały jako dużo póżniej jako wyrobiska gliny, piasku na rozbudowę miasta.
Nie mniej jednak mysle , że koncepcja srtedniowiecznej drogi jest słuszna.
Dla mnie tez jakoś nie pasuje zdjęcie i przebieg drogi na mapach z poczatków XXw.
Dzięki za rzut cegielni. Zastanawiam się czy nie obrócić ją w trójwymiar na makietę. Ale będzie musiała czekac cierpliwie w kolejce. ;)
5 lata 10 miesiąc temu #9916 przez ewa
Myślę że to widać jezioro, ten wyostrzony fragment zdjęcia.


Załączniki:
5 lata 10 miesiąc temu #9917 przez albert
Jest taki stary dowcip:
Dwóch starozakonnych po raz pierwszy w życiu zwiedza ogród zoologiczny.
Na widok żyrafy Chaim krzyczy:
-Icek, to nie możliwe!Nie wierz Icek własnym oczom!


Mapa 1:100000 z roku 1893.Siłą rzeczy wiele szczegółów jest uproszczonych, ale zakręt widać jak na dłoni.Od lat 50-tych XIXw do dzisiaj szosa jest w tym samym miejscu.
Wy tylko własnym oczom uwierzyć nie chcecie.Mapa wojskowa nie kłamie.
PS.Zdjęcie jest fragmentem karty pocztowej ze stemplem z 1911 roku.

Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie
Załączniki:
5 lata 10 miesiąc temu #9918 przez albert
Szkoda że na tym forum nie ma możliwości (chyba?) edytowania postów.
Na wyostrzonym fragmencie zdjęcia widać drzewa rosnące nad strumykiem wpadającym do jeziora.Samego jeziora raczej nie widać

Kto nie pamięta historii skazany jest na ponowne jej przeżycie
Czas generowania strony: 1.021 s.