Partyzanci ? - Forum Ornecianki
Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT:

Partyzanci ? 2012/12/06 19:00 #1

  • ewa
  • ewa Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Admin
  • Posty: 620
  • Otrzymane podziękowania: 20
"W Miłakowie była kolej żelazna, z której korzystała. Dobrze pamięta budynek dworcowy. Składy pociągów złożone były z 4-5 wagonów II i III klasy. Pamięta, że III klasa była uboższa, dla ludzi biedniejszych; siedzenia (ławki) były zwykłe, drewniane, w przeciwieństwie do klasy II, gdzie były obite. Dwa razy w 1941 i 1942 roku była u siostry w Niemczech, która mieszkała tam od 1938 roku. Pamięta, że jadąc przez tzw. Korridor, który się znajdował przed Gdańskiem, po przekroczeniu granicy Ostpreussen, trzeba było pod karą zasłonić wszystkie okna w pociągu. Wracając również z Königsbergu (Królewca, a dziś Kaliningradu) między Oberheide a Sportehnen partyzanci przerwali tory kolejowe, pociąg musiał zawrócić do Wormditt (Orneta) i całą noc przeczekali. Rano dopiero wróciła do domu."

www.milakowo.ofm.pl/Wypowiedzi%20autochtonow/04.htm

Partyzanci ? 2012/12/07 19:02 #2

  • Robcio
  • Robcio Avatar
  • Wylogowany
  • Sekcja historyczna
  • Posty: 291
  • Otrzymane podziękowania: 12
Partyzanci na terenie Warmii i Mazur to mogły być grupy dywersyjne armii czerwonej oraz w pózniejszym czasie WP. Tylko te daty 1941 i 1942.To trochę za wczesnie aby Rosjanie wysyłali tak daleko na zaplecze grupy dywersyjne, gdy front doszedł do Wołgi i Moskwy.
Co do oddziałów WP to działały prawdopodobnie w rejonie Iławy i Ostródy. Gdzieś taki wątek pojawił się na Pomorskim Forum Eksploracyjnym..
Może niemiecka propaganda chciała "wyostrzyć" obywateli Prus wschodnich na wszelkiego rodzaje przesłanki do wystapienia dywersji i sabotażu.
Ten sabotaż to mogła byc zwykła awaria np: pękanie torów na siarczystym mrozie czy tez wykrzywianie pod wpływem upałów. Tu może wypowie się Albert spec od kolejnictwa.
  • Strona:
  • 1